Wednesday, October 17, 2007

Unilever sponsort kloof

Unilever seriesafbeelding kloof in Tate Modern

"Barst in vloer" symboliseert kloof tussen blank Europa en rest.

Sinds maandag loopt er een lange kloof doorheen de betonnen vloer van het museum Tate Modern in Londen. Het is het nieuwste kunstwerk van de Colombiaanse Doris Salcedo, "Shibbolleth" genaamd. Het "ondergrondse beeldhouwwerk" moet de kloof tussen blanke Europeanen en de rest van de mensheid symboliseren.

De smalle kloof wordt doorheen 167 meter breder en dieper. Ze kronkelt doorheen "The turbine Hall", een van de twee grote hallen van het Tate Modern. Het Tate Modern is gehuisvest in een oude elektriciteitscentrale.

Het kunstwerk is een interactieve belevenis. Het museumpersoneel zal op alle mogelijke manieren de bezoekers waarschuwen over de kloof. Hoe diep die is, daar bleef de kunstenares mysterieus over. "De kloof is zonder bodem, net zoals de kloof tussen de mensen".

De kloof blijft in het Tate Modern tot april. Dan wordt de barst, die in vijf weken gegraven werd, gedempt. Maar volgens de verantwoordelijke van het museum zal een litteken wel zichtbaar blijven.

De naam van het werk is afkomstig uit het Oude Testament. Shibbolleth verwijst naar een test die moest bepalen of mensen al dan niet tot een groep of sociale klasse behoorden.

Shibbolleth komt er in het kader van de "Unilever Series". Met dat initiatief krijgt elk jaar een kunstenaar de kans om de monumentale inkomsthal van het museum onder handen te nemen. (afp/dpa/dm)

5 miljard euro winst

Unilever, in 2006 een winst van 5 miljard euro op een omzet van 39,6 miljard. Een omzet van 39,6 miljard, dat wil zeggen dat iedere mens op aarde gemiddeld 6 euro uitgaf aan Unilever en dat daarvan ongeveer 1 euro uit de koopkracht van de modale consument verdween en aan de koopkracht van de gegoede aandeelhouders werd toegevoegd.

Unilever sponsort de kloof.
Als wereldprobleem of als cultuur?

www.tate.org.uk/modern/exhibitions/dorissalcedo/default.shtm

www.demorgen.be/dm/nl/showbizz/art_and_literature/609591

No comments: